1. dec: Shadows over Bögenhafen

Nu skrev jeg i går at jeg skulle ud og spille rollespil. Det kom jeg desværre slet ikke til alligevel, da vi havde en sygemelding. I stedet hev vi fat i et spændende brætspil, merchants and marauders, der minder umiskendeligt om det gamle microprose computerspil Pirates. Men bare fordi jeg ikke fik rollespil skal I jo ikke snydes, så jeg vil kort præsentere den kampagne jeg skulle have spillet i.

Vi er fire spillere og en spilleder. Kristian Holm er spilleder, udover mig er Anders Troelsen, Simon Steen og Martin Qwist med som spillere. Den sammensætning er interessant af flere grunde. Det er første gang siden jeg startede med rollespil i ottende klasse at jeg spiller i en kampagne, hvor der ikke er nogen med fra min “stamgruppe”. Forstå mig ret, der er ikke nogen i min normale gruppe med fra dengang i ottende klasse, men det har været en gradvis udskifting over mange år. Det er også første gang jeg spiller kampagnerollespil med en jyde, og så er der endda fire af dem. Det er nu ret uproblematisk, men efter en gruppe baseret omkring Ringsted, med bidrag fra Lejre, Sorø og Glumsø, og et enkelt fjernt indlag fra Rødovre så er det en omvæltning for mig at hjemstavnene nu ligger i Østjylland og at kampagnesproget er lidt anderledes. For eksempel overvejer jeg om jeg kan integrere mig selv bedre ved at fjerne “sin” fra mit sprogbrug.

Det er Warhammer. Jep, Warhammer Fantasy Roleplay 2. edition. Vi spiller en lille gruppe lykkejægere, som efter at have drevet en smuglervirksomhed sammen i den lille by Delberz har måttet tage flugten, da myndighederne fik nys om vores forretning. Vores ukronede leder er Eckhardt, der som adelsmand er den naturlige leder, eller i hvert fald prøver på at være det. Hans modpol er skriveren Albrecht, som desuden er Eckhardts halvbror. Endelig er der de to håndlangere Adelbert og Ludwig. Adelbert er toldbetjent og har arbejdet sammen med Albrecht, mens Ludwig er professionel ballademager og Eckhardts hångangne mand. Dynamikken er glimrende, med en klar 1’er, en klar 2’er, der gerne vil være 1’er, og et par håndlangere som gradvist holder op med at acceptere rollen som håndlanger, efterhånden som vi kommer længere og længere væk fra magtstrukturerne i Delberz.

Jeg vil ikke fortælle om selve spillet, dels fordi det ikke er der mine refleksioner bevæger sig hen i dag, dels fordi nogen derude måske gerne vil spille den ældgamle købekampagne Shadows over Bögenhafen som vi spiller. I stedet vil jeg blive lidt ved karaktererne. Udover de relationer jeg lige ridsede op er der selvfølgelig flere karaktertræk, men lad os ikke hænge os i detaljer. Det interessante er i virkeligheden forløbet, hvor de blev til. Jeg blev spurgt om jeg ville være med, så fandt vi en dato, hvor vi mødtes for at at lave roller. Vi sad den sidste aften i oktober og indtog rigelige mængder stegt flæsk etc. samt øl, og så rullede vi terninger og fandt på. Det lykkedes os at få lavet fire klare personligheder, et internt netværk af relationer og en fælles baggrundshistorie på en aften. En uge efter giv vi i gang med at spille, og havde det ikke været for sygemeldingen i går havde vi nået tre reelle spilgange i november.

Hvad vil jeg frem til? Jo, at jeg efter årevis i min normale gruppe, hvor det at starte en kampagne er blevet mere og mere omstændeligt, med lange rolle- og eller omverdensbeskrivelser der skal skrives, med forsinkelser og travle perioder hvor alt ligger stille er det fantastisk at kunne springe så hurtigt ud i faktisk at få spillet. Jeg har virkelig genopdaget min kærlighed til kampagnespil de sidste par uger. Ikke at det er uproblematisk. Der har været nogle ting omkring spillestil, hvor vi måske kunne have kommunikeret bedre. Eksempelvis er vi kommet ind i en kedelig spiral med at købsslå omkring alting, som vi nu har snakket om vi skal nedtone. Måske har det undervejs også været lidt for komisk et par gange, men det bliver nok bedre efterhånden som vi finder ud af mere og mere om, hvor grumme skyggerne over Bögenhafen egentlig er. Og måske er der detaljer i et par af karaktererne der ikke var gennemtænkt i forhold til den kampagne der skal udfolde sig, men grundlæggende set er det fedt.

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med  omstændeligheden i mine normale kampagner. Hvorfor var det, at det blev vigtigt for os at planlægge karakterer, spillestil, osv. så grundigt? Er der noget i mig der vil have grundigheden, og som kun venter på at den første WFRP forelskelse lægger sig, inden det bliver irriteret og vil have mere omhu i baggrunden? Eller var det fordi vi bare oplevede at det uanset hvad var besværligt at få aftalt og afviklet spilgange, og derfor var vi nødt til at planlægge så meget som muligt for at få et pay off? Er forskellen primært bare at vi har været bedre til at finde plads i kalenderen, så det føles som kortere forberedelse uden faktisk at være det?

Pudsigt nok er der en masse der er faldet i hak i min normale gruppe på det seneste, så tingene faktisk også der går rimeligt stærkt. I aften skal vi spille første spilgang i en Birthright kampange, og jeg glæder mig. Den hører i nok om i morgen.

6 thoughts on “1. dec: Shadows over Bögenhafen

  1. Spændende overvejelser.

    Jeg har selv god erfaring med at spille med en gruppe udelukkende af jyder og så mig (østersøboy). Sjovt nok, så har min traditionelle stamgruppe og jeg haft ualmindeligt svært ved at få gang i rollespillet de sidste par år. Kan det skyldes, at jyder bare er mere seje til at styre kalenderen?🙂

    Jeg må dog tilføje, at de jyder jeg spiller med – johs og crew – er begyndt at holde lidt igen med kagemængden når der skal spilles. Det er skamligt, at det er ikke-jyden i gruppen, der skal holde kagefanen højt. Håber ikke det er sådan med dine jyder!

  2. Angående kage-problematikken, så har Jonas ikke været med det sidste halve år hvor vi har spillet Earthdawn, så han ved ikke hvor mange købekager vi har spist. Ask købte fx for et par spilgange siden den største pose polsk slik han kunne finde i den lokale araberblix. Den var stor.

    Derudover er vi jo hverken fra Søtte Jytte eller Westerhawet, men en bande fra Kronjylland og Nårjylland. Der er forskel på jyder. Vi har fx sværere ved nogen og nogle end ved sin og hans – plus vi har en forkærlighed for å-lyden. Fx Jårdbær.

    Forventningsafstemning er vigtigt, men jeg kan ikke lade være med at tænke at I, i stamgruppen, måske har haft et problem I ikke har været klar over og ubevidst har forsøgt at løse det ved at konstruere alle mulige andre foranstaltninger (lange spilpersonsbeskrivelser og spilsstilskontrakter). Når der har opstået problemer i min spilgruppe har det været fordi jeg skulle indse at en af spillerne og jeg ikke var så ens i vores tilgang til rollespil som jeg ellers gik og troede. Vi var simpelthen ikke ens som vi troede og derfor forstod det vi aftalte forskelligt. Forblændet af at vi har en lang historie som venner.
    Jeg ved ikke om jeres problem kunne være noget af det samme?

    Og Birthright alligevel? Med ad&d-regler?
    Det glæder jeg mig til at høre mere om.

    • Det har helt klart været et issue, at vi ikke alle har haft samme retning vi ville i. Nogle af os er rimeligt enige, men vi har forsøgt os med forskellige konstellationer for ikke kun at sidde med to spillere. Nogle kampagner har lidt under at vi har forsøgt at manage andre spillere til at passe ind i vores kasse.

      Ja, Birthright. Med D6D 3,5 regler, som nogle nørder har tilpasset de gamle materialer til på nettet. Jeg ved nu ikke hvor meget vi kommer til at styre holdings, men det er den verden, med feudalisme og creepy blodevner.

      PS: Det er Poul Krebs skyld. Altså det med nogen og nogle.

  3. “For eksempel overvejer jeg om jeg kan integrere mig selv bedre ved at fjerne “sin” fra mit sprogbrug.”

    Jeg grinede højt da jeg læste det😀 Derudover er det nogle superspændende overvejelser om hele det med kampagner. Jeg er selv blevet rigtig meget fan af man får noget fra hånden. I min egen gruppe (som der vil komme noget om i min egen julekalender senere) har vi også haft stor fornøjelse af at man går i gang og at beskrivelser på mange sider ikke er nødvendige (eller nyttige for den sags skyld).

Skriv et svar

