10. dec: Brætspilsinterludium

I dag handler det ikke om rollespil. Jeg har nemlig spillet en masse brætspil på det seneste, som jeg har mere lyst til at skrive om i dag.

I onsdags spillede jeg Prince of the City, et brætspil sat i det nye Vampire, hvor man spiller hver sit primogen, der forsøger at blive byens fyrste. Der er meget godt at sige om det, det rammer meget godt stemningen i Vampire, der er gode catch up makanismer, så man ikke kan blive sat af for tidligt. Grundlæggende en fin balance mellem at træffe valg og være heldig. Men der var et eller andet ved det, som ikke tændte mig. Måske var det bare tiden: Vi mødtes kl. 18, hentede pizzaer, forklarede regler og spillede så til kl. 23.30. Jeg ved godt det vil være hurtigere, når alle kender reglerne, men jeg synes slet ikke det var interessant nok til at spille så længe. Hvis spil skal vare tæt på fire timer så vil jeg som udgandspunkt have lov til at bygge en hær og sende den i krig.

Så har jeg lige fået Blood Bowl: Team Manager, som ser ud til at være et fornøjeligt 1-1½ times spil. Det er et kortspil, hvor man skal styre sit hold gennem en sæson, mens man forsøger at udvikle det og samtidig vinde popularitet hos tilskuerne. Det fanger ånden i Blood Bowl ret godt, uden at kræve de mange timer som en god BB turnering kræver. Jeg har foreløbig kun spillet det med to spillere, men glæder mig til at prøve det med lidt flere.

Mads Brynnum har lige fået udvidelsen til Chaos in the Old World, som allerede var et af vores yndlingsspil før. Man spiller kaos-guder, der kæmper om at være den der hærger, korrumperer og ødelægger mest. Det ender tit med at handle en del om at smadre hinanden frem for de sagesløse beboere i de riger hvor man render rundt og laver ballade. I udvidelsen kommer skaven med som en femte aktør, hvilket i sig selv er godt. Derudover er der mulighed for at udskifte kortene i grundspillet med “the Morrslieb deck”, et nyt sæt kort opkaldt efter den ene af Warhammer-verdenens to måner, den uforudsigelige, farlige  og esoteriske Morrslieb.

Endelig vil jeg også lige nævne Merchants and Marauders som jeg spillede for nylig. Det er et dansk spil, der basalt set er en brætspilsudgave af det gamle computerspil Pirates, hvor man sejler rundt i Karibien og forsøger at gøre sin lykke som sørøver eller som ærlig handelsmand. Det er lidt tungt i forhold til hvor vigtige valg man egentlig træffer, men det er enormt charmerende, og sådan et spil jeg har lyst til at spille igen bare for at få lov at lægge til i Havana, Tortuga, Curacao, etc.

Skriv et svar

