12. dec: Jävla avantgarde

I går spillede jeg rollespil igen. Det var til Bifrosts semilive dag i Huset i Magstræde. Stor tak til Nina for at stable arrangementet på benene.

Jeg spillede “Drømmen om en konge i gult”, skrevet af Jacob Schmidt-Madsen til Fastaval 2003. Det er nok det scenarie jeg i længst tid gerne har villet spille, så det var fantastisk endelig at prøve det. I sin tid spillede jeg Jacobs scenarie “Fra en fremmed” på Orkon 2002, og syntes det var vildt spændende, så da jeg så foromtalen til “Drømmen…” var jeg omgående solgt. Imidlertid lå det i samme blok som Mikkel Bækgaards “Svanevang”, som jeg havde lovet at være spilleder på, og i den tid kørte scenarierne på Fastaval kun i én blok hver. Løfter er løfter, og “Svanevang” var jo også fedt, så jeg lavede en pagt med Mikkel – som også gerne ville have spillet “Drømmen…” om at vi ville sørge for at få det spillet sammen en anden gang. Vi fik endda overtalt Jacob til, at han ville køre det for os. Men som så mange andre forsøg på at stable rollespil på benene uden for Fastaval blev det aldrig til noget. Så trak Jacob sig ud af miljøet og chancerne blev mindre. Mikkel spillede det nærmest ved et tilfælde en aften, hvor han troede han skulle spille et eller andet hjemmekog, og jeg var alene tilbage. Tiden var løbet fra mig, men jeg sagde til mig selv at tiden også var løbet fra “Drømmen…”. At det ville være for old school til at gøre noget for mig nu, og at det sikkert var ligeså overvurderet som Jacobs “Højt under solen”, som jeg ikke bryder mig om.

Så i går bød muligheden sig endelig. Endda med en fremragende spilleder i form af Klaus Meier Olsen og en forrygende gruppe med Ann Eriksen, Marie Oscilowski, Peter Fallesen og Esben Wilstrup. Og det var godt. Det var ikke så god en oplevelse som Elevator og Tvivl, og ret beset burde oplevelsen nok ikke engang række til min top 10, men jeg har ikke spillet et Fastaval-scenarie siden foråret 2010, så for mig var det fantastisk. Også fordi det var forløsningen på ni års ærgrelse, forventning, og skuffelse. Så tak til Jacob for scenariet, til Klaus for at spillede, til Ann, Marie, Peter og Esben for at spille og til Nina for arrangementet.

Og tak til Olle Johnson. Da Olle i sin tid på sin første Fastaval havde spillet “Drømmen om en konge i gult” udtalte han, at det var jävla avantgarde. Hvem ved om han var kommet igen, hvis han ikke havde oplevet scenariet? Hvem ved om der nogensinde var blevet skabt de samme forbindelser til Sverige? Var Jeepen nogensinden kommet til Fastaval med Tobias, Fredrik og alle de andre?

5 thoughts on “12. dec: Jävla avantgarde

  1. Tillykke med at du endelig fik det spillet🙂 Jeg synes dog at du holder os noget på pinebænken. Kan du ikke fortælle lidt mere om oplevelsen? Hvad fungerede og hvad fungerede ikke?

  2. Og jeg er forøvrigt rigtig glad for (som gal fanboy) at se at der er andre end mig, som beskæftiger sig med scenariet.😀

  3. Endnu en “klassiker” jeg har misset, og jeg som elsker Cthulhu, og Hastur, mythos! Hvorfor blev “Jeg synes Kongen i Gult” aldrig en større fad?

    Pointless fact: jeg spillede et Cthulhu scenarie, “Han som Lugter af Ged”, sammen med Jacob Schmidt-Madsen på min aller første kongres, Spiltræf 1993. Det var vildt godt og uhyggeligt.

    • Bonus info til alle: Da min opsætning af “Drømmen om en Konge i Gult” ikke blev til noget på dette års Hyggecon pga for få spillere, regner jeg med at sætte det op igen til næste år. Der er altså mulighed for at opleve en klassiker der, hvis man skulle være gået glip af den tidligere🙂

Skriv et svar

