16. dec: Forfatteren – auteur eller underholder?

Endnu en forsinkelse, denne gang pga. manglende net i går aftes. Det virker igen nu, så her kommer gårsdagens indlæg.

Hvad er det en forfatter gør, når han eller hun skriver et scenarie? Hvis man går til det lidt unuanceret kan man sige, at forfatteren kan gøre det på én af to måder. Han kan være en underholder, der laver scenariet for at skabe en god spiloplevelse for spillerne. Eller han kan være en auteur, der forsøger at skabe et værk som på en eller anden måde følger hans kreative vision og siger noget vigtigt om verden. Et par forbehold med det samme. Jeg synes begge måder at arbejde på er valide og interessante. Og jeg tror de færreste er 100% det ene eller det andet. Det er arketyper, som kan være interessante at diskutere ud fra, men ikke mere end det.

Da jeg startede med at være forfatter tror jeg, at jeg gjorde det af to grunde. Jeg synes det var en spændende udfordring, og jeg tørstede efter den anderkendelse, der kunne ligge i det. Mit første scenarie var et action-scenarie skrevet til Viking-Con. Jeg kan huske, at jeg tænkte at det var en nem start genremæssigt. At vi nok skulle kunne skrive noget overfladisk action, der kunne underholde folk. På den måde kunne vi lære at blive bedre forfattere, så vi en dag kunne skrive noget mere ambitiøst. Hvad jeg ikke kan huske er, om jeg dengang forbandt det at skrive noget bedre med at skrive noget med en radikalt anden ambition. Ville jeg blive klar til at skrive noget dybt, eller ville jeg bare blive dygtig nok til at skrive et bedre og mere raffineret underholdningsscenarie?

Vi skrev et bedre og mere raffineret underholdningsscenarie til næste Viking-Con. Samme koncept – overfladisk action – men mere interessant formmæssigt, og klart mere velfungerende. Så tænkte vi, at vi ville overføre succesen til Fastaval, men fik vores synopsis afvist. Omkring der blev Absurth dannet og vi skrev Et Lystspil sammen til den Fastaval. Lystspillet er interessant i denne sammenhæng fordi jeg ikke personligt havde en vision med det. Det var Morten og Mads der havde skrevet synopses, det var dem, der havde ambitionerne. Og de ville helt klart lave noget stort, noget vigtigt og vildt.

Da jeg kom ud af den proces var der i hvert fald sket noget. Mit næste scenarie, Free the People, var ambitiøst som ind i helvede. Det skulle være spillederløst og styret gennem musik. Musikken var den kunsteriske ambition, krydret med en eller anden pseudo-akademisk tanke om, at spillerne skulle frigøres fra uhensigtsmæssige magtforhold, og derfor skulle der ingen spilleder være. Resultatet var et helt igennem elendigt scenarie, og en traumatiseret forfatter. Ikke på den måde, at jeg ikke troede på, at jeg kunne skrive gode scenarier, men jeg havde ingen lyst til at begive mig ud i projekter med en nævneværdig kunstnerisk ambition. Mine tre seneste scenarier har alle været funderet i et klart ønske om at underholde spillerne. Ikke forstået sådan, at de ikke har været ambitiøse, men jeg har konsekvent prioriteret den gode oplevelse over den kunstneriske vision.

På det seneste er jeg blevet i tvivl. Har jeg et eller andet inden i mig, der skal ud? En kunstner, der har brug for at skrige noget til verden (eller rettere sagt, de 30 nørder der ender med at spille scenariet)? Jeg har talt med Kristo og Morten om at skrive sammen igen alle tre, ligesom på Dyst. Vi har vendt forskellige idéer, som i mine øjne alle hr omdrejningspunktet at underholde spillerne. Jeg har også talt med Morten om en idé han havde, som klart var mere hjerteblod. Der var noget han havde lyst til at skrive, fordi det var vigtigt. Men jeg kan også mærke, at det ikke var vigtigt for mig. Jeg spekulerer på, om ikke det er nærmest umuligt at lave et scenarie (eller alt muligt andet) ud fra en kunstnerisk præmis, hvis man er flere, der skal skrive sammen med lige beslutningskraft? Er det ikke nærmest umuligt at finde fælles fodslag? Når jeg lige tænker over de første forfattere eller makkerpar der falder mig ind, er der ret stort sammenfald mellem at to eller flere forfattere skriver underholdning, mens enkeltpersoner i højere grad skriver de kunstneriske projekter? Hvis jeg rent faktisk finder en af den slags idéer, som jeg synes jeg gerne vil skrive, er jeg så dømt til at skrive den alene?

3 thoughts on “16. dec: Forfatteren – auteur eller underholder?

  1. Pingback: [17. dec] Rollespil og politik « Frygt og lede i Odense

  2. Det er de gode spørgsmål du får stillet her på din blog, det er fedt.

    Når man arbejder kreativt i en gruppe er det vigtigt at man har et klart formuleret udgangspunkt om målsætningen, hvor man lægger sig på spektret du opstiller og hvordan de enkelte medlemmer deltager. I min erfaring er det ikke nødvendigt at alle er lige i forhold til visionen, nogengange kan det være godt at have en primus motor med den store målsætning. Det svære er at underlægge sit eget arbejde en andens vision, men det kan være rigtig lærerigt at gøre det på den måde. Jeg har det selv ofte bedre med at arbejde på en andens vision end forsøge at trække min egen frem.

    Jeg synes tit at bordrollespilsforfattere, særligt i fastaval-regi, har en tendens til at sidde fast i metaforen omkring at være Forfatter med stort F, frem for at se på den kreative process og de værktøjer der ligger til fri anvendelse i andre kunstneriske discipliner.

  3. Det specielle ved forfatterrollen i rollespilssammenhæng er at det i endnu højere grad end ellers er lysten der driver værket.
    Der er ikke rigtig andet.
    Jeg synes det er meget svært i praksis med gruppeprojekter og samarbejde. Jeg går meget ind for det i princippet, men netop som du også siger er der et hjerteblodsproblem. Min darling er ikke din darling.
    Så min konklusion må være at fælleskabsprojekterne, samarbejdet og det kollektive kun giver mening hvis det er givende i sig selv. Det er processen, samarbejdet og samværet omkr. det, der skal være gevinsten.
    Det er nok ikke Kunst med stort K, men det er heller ikke det vigtigste.

Skriv et svar

