17. dec: Det gode vampyrscenarie

Der er rigtigt mange nuværende eller tidligere Vampire fans på Fastaval. Alligevel er der forsvindende få vampyrscenarier, og endnu færre gode. Jeg synes det kunne være fedt at skrive et godt vampyrscenarie, men hvad skal der egentlig til?

Første spørgsmål er, hvilken mytologi man skal bruge. Skal man gå efter klassisk Stoker, V:TM eller noget helt tredje? I virkeligheden tror jeg, at det sjoveste kunne være at gå efter Vampire: The Masquerade, fordi jeg virkelig tror der gemmer sig mange fans ude i krogene på Fastaval. Problemerne er imidlertid mange. Vi har diskuteret systemet. Selv hvis man virkelig arbejder med at forenkle det, er det ikke elegant, og jeg har set meget få gode con-scenarier med et klassisk system. Men hvis man forsimpler det alt for meget bliver det svært at håndtere discipliner, og uden dem er klanerne ikke det samme. Uden klanerne er det ikke længere den rigtige verden. Tanker?

Næste problem er historien. Skal det være rent weltschmerz-drama? Bliver det ikke lidt kedeligt og selvsmagende? Eller måske et coterie på en opgave? Bliver det ikke for meget plot og investigation? Mere action-agtigt, superhelte med hugtænder-style? Det savner lidt noget af charmen ved Vampire, synes jeg.

Skal det i det hele taget handle om camarilla, sabbat eller anarchs? Skal det være moderen age, dark ages eller en tredje historisk periode?

Hvad tænker I? Hvordan ville I skrive det fede vampyrscenarie? Og er det bare mig, der savner det?

20 thoughts on “17. dec: Det gode vampyrscenarie

  1. Jeg ved ikke om det giver mening for andre end mig, men måske har du netop ved et vampire scenarie mulighed for at lave lave et hjerteblodsscenarie med flere forfattere.

    Vampyren er for os, der var på vores ungdomshøjtepunkt for små 10 år siden, en meget stærk metafor for begær. Det er derfor jeg stadigvæk holder mere af spillet. Hvad med at finde en samforfatter og sammen med hende finde fem begær, som i begge genkender og lade det være udgangspunk for fem spilpersoner. Og derefter skrive en setting og en række spilmekanikker og tekniker med alle de kunstneriske never I ellers besidder med hele tiden med udgangspunkt i de fem spilpersoner og begær.

    Lad det fælles begær være det faste punkt, hvor I som forfattere kan finde jeres fælles hjerteblod. Gav det mening?

  2. Jeg synes Johs har ramt vampyren lige i hjertet med sin begær-stake. For mig har vampyrmyterne altid handlet om begæret og det overmenneskelige rovdyr der ensomt jager de dødelige.

    Og så ville jeg ikke vælge Vampire: The Masquerade, da det spil har en helt utrolig mængde bagage. De mange fortolkninger du lægger ud ovenfor gør det utroligt svært at starte med en sund forventningsafstemning.
    Vampire udflader også vampyren. Du får lov til at være langt stærkere og sejere og mere udødelig end almindelige mennesker, men samtidig er du også den svageste i et samfund af tusinder af mere awesome vampyrer. Jeg vil sgu være mere end en level 3 fighter når jeg leger vampyr.

    Lav i stedet din egen fortolkning af vampyren, sådan at spillerne ikke kan tage noget for givet og er nødt til at tænke over hvad de spiller. Design din vampyrfortolkning sammen med den fortælling du vil have i centrum i stedet for at købe vampyrmyternes frysepizza.

  3. Begær.. gab læs en tvillight bog boys. Nix det skal være Waaampire med hele baduljen. Det er det masserne vil have, og det er pisse svært at gøre fedt, ergo kræver det hjerteblod at ville det, og er mega fedt hvis det lykkes…

    • Er lidt enig her – et vampyr scenarie bygget op over begær lyder lidt søgt eller tøset. Og igen tror jeg publikum mere ønsker et rigtigt Vampire scenarie (fordi der bl.a. sjældent skrives nogen!). Udfordringen bliver at skrive et scenarie som indeholder mange af de typiske elementer uden at blive forudsigeligt – at gribe scenariet an på en æstetisk måde ud fra Vampires egne præmisser, da tror jeg man er på rette spor.

      • Aij helt ærlig. Had og begær er da det eneste der batter i Vampire – det andet jo bare katanaer, alt for mange dots i ting, über npc’er og kliche sidden på spidse kirketårne i regnvejr. Det var i hvert fald had og begær der drev (ned af væggene) i Lars’ “Isabelle”, der stadig er min største (og eneste rigtig gode) oplevelse med vampyrer.

    • Og hvad er “det hele” så? Et kaotisk miskmask af halvfemser goter-klichéer med et lag af fanboy macho?

      Måske er begær ikke det der er interessant for jer, men vælg da et tema for oplevelsen i stedet for at gå efter kitchen-sink løsningen og bare inkludere alt hvad White Wolf har forsøgt at tjene penge på. Som om det giver mening at lave personal horror hvor man spiller en kampvogn eller omvendt.

      Men jeg kan godt forstå romantikken vi alle sammen har efter det mytiske vampire scenarie vi spillede dengang som næsten var godt og som man kan skimte ude på horisonten, lokkende en tilbage til skygger og dicepools. Skal vi til også at have en waaaampire-revival nu?

  4. Ja, hvorfor ikke Oliver? Hvad er der nu galt i stadig at synes, at feral claws er fede? Gu´ fanden er det ikke særligt dybt, og den gode hr. Greis vil sikkert kunne skrive 10.000 tegn om mere interessante vampyrmyter. Men jeg tror der ligger et ganske fint fan boy action scenarier derude – og jeg ved at der er folk på Fastaval, der vil synes, den slags er sjovt at spille (kig forbi grind night og oplev en anden side af FV, hvis I ikke kan genkende det). Så må twillight folket få deres drama kick et andet sted🙂

    Og så er jeg i øvrigt ikke enig i din kampvogn vs. personal horror kritik. Jeg synes sagtens, at man kan få fint spil ud det langsomme tab af menneskelighed mit i det store magtspil – magt korrumpere du ved😉 Og nej ikke alt hvad White Wolf har lavet er fedt – og selvfølgelig skal man skære fra, hvis man laver et sådant scenarie – men for dælen der er også en masse fede ting i universet, og det sjove er jo netop at få den slags frem.

    Kort sagt – challenge acceptet!

    • Jeps, 10.000 eller mere kan jeg sagtens producere om vampyrmyter, men det bliver vist tidligst til foråret, at jeg tager vampyren op igen😉

      Derudover kunne jeg også godt blive lidt besnæret af ideen om at lave et Vampire-scenarie.

      For mig er det nostalgiske i Vampire den første grundbog, mest af alt fordi det er den, jeg læste i sin tid og blev introduceret til Vampire-universet. Nu har den også den charme at Vampire-universet endnu er ret råt og uudviklet i forhold til senere versioner af spillet og de mange senere supplementer.

      Så et bud fra min side ville hente sin inspiration fra 1st ed-regelbogen.

  5. Kampvogne er totalt meget “begærets begær efter begærets ophør” <- og den sætning rummer alle mulige Vampire scenarie – alt fra Interview with the Vampire over Dracula og Lost Boys til From Dusk Till Dawn.

    Men selvfølgelig skal være fosforkulger og City Gangrels med. Det og Peter Pan komplekser.

    Kristo – challenge acceptet!

      • Jep. Min arbejdstitel er City Gangrel. Den blodline har jo Celerity, Obfuscate, Protean! Det er de vildeste disipliner.

        Hey hvis vi får 3 andre med kan vi hver tag en af de klassiske Camarilla, hvis vi bliver 13 i alt (som om) kunne vi tag alle de 13 klaner!

        Ikke at man behøver at alle spilpersoner skal være Ventrue i Ventrue-scenariet, men det skal handle om Ventrues.

  6. Jeps, det er helt rigtigt forstået.
    Jeg tager Gangrel, men det fremgår ligesom også af min arbrejdstitel.
    Vi har Gangrel, Nosferatu (også en dejlig klan), Malkavs børn er Nina, Toreador afsat. Hvilken klan tager du Kristo?

  7. Anders skrev:
    “Første spørgsmål er, hvilken mytologi man skal bruge. Skal man gå efter klassisk Stoker, V:TM eller noget helt tredje?”

    Det åbner vel også op for spørgsmålet om Vampyrens og de dødeliges rolle i scenariet? I Stokers historie ser vi vampyren fra de menneskelige protagonisters synsvinkel, mens vi i V:TM gør som i Anne Rice-bøgerne og ser vampyren fra vampyrens synsvinkel.
    Nok noget af det bedste Vampire-rollespil, jeg har spillet er Annalise, som er et indie-vampyr-rollespil, hvor Vampyren er en mørk og farlig kraft i de menneskelige karakterers univers, og historierne bliver i stil med Carmilla og Dracula.
    Så skal vampyr-scenariet handle om mennesker eller (menneskelige) vampyrer?

  8. Med hensyn om ideen et scenarie per klan undre det mig at ingen har kastet sig over ventrue eller bruja (skrives på mobil så det er sikkert ikke stavet rigtigt). De er da dem med nøgle af de interessante interne konflikter. V har altid været sjove at lave roller til Pga deres selektive spise vaner og det må da kunne udforskes i et scenarie. Og B er interessante fordi de indeholder konflikten mellem den kontrollerede kriger og det utæmede vilddyr. Det er jo en klassisk fortælling som der også ville være gode vilde kampe og terningsrul i.

Skriv et svar

