18. dec: Banketten

De seneste år har banketten på Fastaval været under pres. Den har været flyttet til lørdag, delt op i flere lokaler, og sidste år helt erstattet af den såkaldte jubilæumsfest. En del af det skyldes logistiske udfordringer, såsom problemerne med at skaffe en skole der både har nok spillokaler, sovepladser og en stor sal til banket. Men der er også reelle kritikpunkter, og jeg ved at nogen spørger, om vi overhovedet skal have en banket.

Jeg har hørt mange kritikpunkter fra forskellige folk. Maden er alligevel for dårlig. Det er fjollet at klæde sig ud i fint tøj, vi er jo stadig nørder i en gymnastiksal. Det er besværligt at rydde op efter den om søndagen. Ottoerne fylder for meget. Der går for lang tid inden den “rigtige” fest går igang. De fleste af kritikpunkterne er sådan set reelle nok. Ikke desto mindre mener jeg at banketten er vigtig, og den er vigtig at holde i noget der i hvert fald minder om den traditionelle form.

Fastaval har Danmarks bedste scenarier, og det er ikke engang tæt. Det er også de bedste i hele Norden. Faktisk er de gode nok til, at selv amerikanerne nu har fået øje på os. Der er mange grunde til, at der er opbygget den scenariekultur på Fastaval, men en af dem er Ottoerne. Det er fedt at skrive et scenarie til Fastaval fordi det bliver læst og bedømt, fordi der er muligheden for hæder og ære. Det ville være forfærdeligt, hvis det var det eneste der drev folk til at skrive, men jeg kender mange forfattere som selv siger, at de arbejder hårdere, presser sig selv til at være mere kreative, osv. fordi det er til Fastaval og fordi de gerne vil vinde en Otto eller i hvert fald nomineres.

Ottoen er en institution. Den bliver ikke irrelevant af, ikke at have de bedste betingelser et år eller to. Men den skal ikke desto mindre vedligeholdes fra år til år. Eksempelvis bliver kategorierne justeret en gang imellem, så de kan følge med tiden – sidste større tilpasning var i 2005. Når folk kæmper for at få en Otto, så er det fordi der er en vis prestige opbygget. Hvis ikke den bliver vedligeholdt vil den gradvis miste sin tiltrækning. I den sammenhæng er det vigtigt at kigge på, hvad det reelt er, folk kan vinde. De kan vinde en gipspingvin med guldspray på og en billig flaske Asti. Og så kan de vinde en tur på scenen foran 300 ligesindede der klapper og hylder dem. Og det er den anderkendelse, der efter min mening er grundlaget for den prestige vi tillægger Ottoen. Det er i turen på scenen at følelserne ligger, det er der kulminationen på sliddet er.

Derfor skal vi vedligeholde den oplevelse det er, at gå på scenen og få en Otto. Derfor skal showet tage den tid det tager, og det skal have fornuftige rammer. Det behøver ikke nødvendigvis være til en siddende banket, men rammerne til sidste Fastaval var simpelthen for dårlige. Det var for småt, for varmt, for larmende og for svært at se noget. Jeg synes egentlig det er fint, at dem der virkelig ikke interesserer sig for Ottoerne kan snige sig udenfor, hvis de vil, men det skal ikke være noget folk er presset til, fordi det er for besværligt at klemme sig ind. På den måde kommer den næste generation af Fastavalgængere ikke til på samme måde at blive opdraget med Ottoens betydning. Potentielt risikerer vi at miste den næste generation af forfattere, fordi de enten ikke gider at skrive eller bare ikke føler sig drevet til at lægge den ekstra indsats for at få en gipspingvin og en flaske Asti.

Om banketten skal være siddende og om lørdagen er en helt anden diskussion. Jeg synes banketten er perfekt som afslutning på Fastaval. Det er et stort, dejligt farvel-ritual. Derfor skal den ligge lørdag. Samtidig er det muligheden for at få talt med en masse mennesker, som man måske kun ser en gang om året. Den siddende banket giver muligheden for at få overblik og opsøge mennesker. Jeg vil gerne have mulighed for at snake med folk jeg ikke har nået at tale med før på Fastaval, folk jeg har spillet sammen med, men aldrig fik rost for at være cool, osv. Sidste Fastaval var der folk jeg decideret ledte efter under festen men aldrig fandt, og derfor aldrig havde mulighed for at tale med. Det var ekstra ærgeligt som dommer, da vi har en ambition om at få talt med alle forfatterne på Fastaval, for i hvert fald at give dem en chance for at tale om deres scenarie.

Derfor synes jeg, at banketten skal være meget som den altid har været. Jeg har forståelse for, at der kan være faktorer fra år til år som gør det umuligt, men jeg synes der er en kvalitet i det gamle koncept, som vi ikke skal glemme.

2 thoughts on “18. dec: Banketten

  1. Jeg synes det største problem ved jubilæumsfesten i år var at der ikke var nogen pauser. Det var et nonstop show, og jeg savnede simpelthen mulighed for at snakke med nogen undervejs.

  2. Jeg er enig i værdien af banket og otto-uddelingsshowet, det giver Fastaval et centralt element af fejring og fællesskab som ikke er til at finde andre steder i det meget store og varierede arrangement vi har for tiden.
    Personligt synes jeg som arrangør at kongressen blev bedre af at have banketten om lørdagen, så var der bedre tid til oprydning uden de store tømmermænd og der var mulighed for at snakke med folk om scenarier og ottofordeling hele dagen efter. Og så er min personlige Fastaval-rytme sådan at jeg altid har mere krudt om lørdagen end søndagen.
    Derudover er jeg glad for den traditionelle model med spisebanket, der er tid og plads til at sladre over bordet og få hilst på dem ved de andre borde. Det gør også det evigt lange ottoshow overkommeligt. Jeg synes stadig der er for mange gipspingviner til uddeling, jeg zoner ud efter en fire-fem stykker og nøjes med at more mig over videotrailerne derfra. Ingen tvivl om at Otto er hjertet i det der gør Fastaval til noget særligt, men nogen gange er det sådan at less is more.

Skriv et svar

