23. dec: Fastavalminder 2008-2009

2008

Det var første år jeg var dommer, og som jeg har pevet lidt over på bloggen tidligere på måneden er det ret dominerende i forhold til ens oplevelse af Fastaval. Jeg kan ikke huske særligt meget af connen ud over hvad jeg spilledte og så ting der har med dommeriet at gøre. Jeg spilledte Løgstør og Før Høsten, og især Før Høsten gik godt. Jeg havde fået et ret ungt hold, hvilket kan være udfordrende i et scenarie der handler så eksplicit om sex, men det gik generelt fint.

Jeg har mange minder fra dommerlokalet, men mange af dem bør enten forblive hemmelige eller er svære at forklare på kort plads. Husker at Johs på et tidspunkt lå i fosterstilling i lokalet og klynkede under en særligt svær debat.

Banketten står ret klart i erindringen, bl.a. fordi jeg vidste at mit eget bord ville ende med tre Ottoer. Miljøet er så småt, at man ikke kommer uden om at nogen i juryen er venner med nogle af forfatterne. Måske ligger der et godt blogindlæg i hvordan vi håndterer det, men et umiddelbart problem det år var, at vores banketbord var endnu mere højrøstet og provokerende end sædvanligt. Det føltes akavet at virke så arrogante, når jeg var med til at dele Ottoer ud til mine venner, og jeg havde foretrukket hvis aftenen havde kunnet forløbe sobert og seriøst. Mikkel blamerede sig på scenen, da han lavede en dårlig og meget indforstået vittighed på Sanne Harders bekostning. Jeg tror hun som den eneste udenfor vores bord forstod den, men alle andre blev utroligt forargede over hvor grov han var.

Sidst på aftenen blev jeg trængt op i en krog af en forsmået forfatter, og jeg var fuld nok til ikke at være specielt diplomatisk. Efterfølgende ærgrede jeg mig både over ikke at have haft fingerspitzgefühl i situationen og at jeg selv havde været for spids i min kritik af en Otto et par år før.

2009

Kristo, Morten og jeg havde Dyst med, og Kristo og jeg havde også novellen Slaaraphenland med i Imperiet-antologien. Optakten var noget kaotisk, da vores dyrt producerede kort til Dyst ikke var kommet frem fra Tyskland. Vi betalte ekstra for at få dem leveret direkte til Fastaval i sidste øjeblik, og panikken fortog sig.

Jeg spilledte Kreativ Klasse og Aftenstjerner og spillede En Brist i Troen, Happy Ends og Intet Hjem, Tusind Stjerner. Mine oplevelser med at spille var klart bedre end med at spillede. Jeg tror jeg er blevet en dårligere spilleder undervejs, for det er virker dårligere end det gjorde engang. Måske er scenarieudviklingen gået væk fra mine evner.

Både Dyst og Slaaraphenland kørte godt på Fastaval, men det var frustrerende at meget af opmærksomheden gik til kagescenariet der var kradset sammen på et par aftener i modsætning til det meget ambitiøse Dyst. Banketten bød på en Otto, hvilket var en stor tilfredsstillelse. Vi vidste godt at Dyst var godt, men det var vigtigt for os at blev anerkendt. Festen fortsatte for mit vedkommende til den lyse morgen. Det var om lørdagen, og søndag kom vi på besøg i elitens sommerhus og vi spiste kød og drak øl med Lars Andresen og Kristoffer Apollo.

Jeg havde håbet at være færdig nu, men julen har fået ram på mig, så de sidste par år må vente til i morgen. Jeg har desværre ikke gemt et eller andet genialt indlæg til juleaften.

Skriv et svar

